Tuesday, December 31, 2013

Muhasabah

Setiap apa yang berlaku ada sebab dan penyebabnya, malas nak panjang cerita muhasabah diri ja untuk tenangkan hati dan jiwa, walaupun tahu sebabnya.  Next time berhati-hati pilih kawan, berhati-hati baik dengan orang, tak semua orang hati budi baik.  Ada niat tak baik di sebalik berbaik2 dengan kita, tu kita kena beringat, kalau tak ingat musibah la pada diri kita.  Apa yang penting jangan terlalu baik dengan orang dan jangan terlalu percaya kat orang.  Zaman sekarang orang tak kira, ada yang tak sedar diri ada yang bangga diri bagus, ada yang phsyco dan ada yang penghasut kenkawan.

Aku paling menyampah orang yang tak sedar diri,nak kata di rumah tiada cermin may be lagi banyak dari rumah aku.  Aku rasa physco kenal orang2 di tahap tak sedar diri dan menyusahkan hidup orang lain.  Jangan tangkap muat untuk nak hidup senang, jangan tangkap muat sebab tertekan, jangan tangkap muat sebab nak tutup mulut orang.  Hidup tak bahagia, hati tak senang, tapi kalau ilmu agama penuh di dada may be tak buat benda2 tak elok kat orang.  Kalau rasa nak hidup mewah dengan menyusahkan orang lain, elok la bertaubat nasuha, hidup tak aman nanti, dapat pembalasan may be dari orang lain pula. 

Apa2 pun jangan nak menaruh dendam pada orang lain sebab nawaitu nak mengena orang tak dikabulkan oleh yang maha esa.  Bertaubat dan muhasabah diri sendiri kenapa nawaitu tidak direalisasikan oleh allah, nawaitu mungkin tak betul la kot.  Apa2 pun mesti muhasabah sebab tak dapat apa yang dinawaitukan tu. 




No comments: