Tuesday, November 5, 2013

Balas Dendam vs Hukum Karma

Apa pendapat you all tentang balas dendam ni?  Pada aku biar karma yang menentukan, tak guna lawan dengan orang phsyco, buang masa buang duit, apa yang penting muhasabah dan ingat la pada kuasa allah yang lagi besar dari orang yang suka menyusahkan hidup orang.  Pada usia aku muda2 dulu ya aku rasa marah kalau ada orang buat sesuatu kat aku, tapi bila usia dah meningkat hanya bibir aku yang ucap, insyallah kalau allah tak izin sesuatu yang berniat jahat tak kan jadi.  Apa pun ni bukan cakap besaq usaha dan ikthiar adalah perlu jangan biar ja.

Aku paling benci orang yang niat tak berapa nak bersih ni, dah la tak berapa bersih tak pernah la pula benda yang nak revenge tu sebenarnya punca dari dia sendiri.  Logik akal fikiran memang la tak berapa nak logik, yang aku tau mungkin ada skit terputus wayar kat kepala dia.  Insyallah karma ada aku percaya karma juga kuasa allah, pembalasan tu cepat dan lambat ja, kalau hari ni dia buat kat orang, may be karma balas lambat skit.  Kalau tak kena kat dia kena la kat sedara mara dia la kan, tapi kalau terkena lebih lagi, tu kuasa allah la.  Sendiri mau ingat la, tak perlu desperado main tangkap muat semata2 nak tunjuk kat orang tapi nawaitu sebelum tu, allah je tau kan.

Tak perlu nak buat orang menderita dengan kuasa2 jahat, tak perlu nak tutup rahsia dengan benda2 kotor. Terpancar di muka tu kalau orang baik orang yang tak kenal tengok muka pun cakap baik.  Tapi kalau dah niat jahat memang jahat la orang cakap muka tu.  Bertahun cuba tak menjadi pun nak cuba lagi, ermm, apa punya manusia yang bernawaitu tak berapa elok, nak duit je nak tumpang senang, tak jujur tak, insyallah dengan kuasa allah kenkadang dapat juga kita tahukan.  Nak balas dendam apa haihhh, kalau diri sendiri tak sempurna, suluh diri sendiri dengan iman di dada dan bertaubatla. Karma mungkin berubah.  



2 comments:

Anonymous said...

setuju..tapi orang tu tetap hepi je tengok bila dia buat apa pun kat saya.....why???????????????

sweetmanis said...

Orang tu tiada hati perut, luar je happy dalam hati tak tenteram