Sunday, June 12, 2011

Cambodia 11 May-14 May 2011

Lepas dua minggu balik dari JB dan Singapore aku gi jenjalan lagi la, sekali ni aku gi Cambodia plak ngan kenkawan aku dua orang TM, 3 orang luar.  Ala nak apply cuti pun segan dengan bos, tapi apakan daya ticket dah booked tahun lepas, hotel dah bayar kena gi gak la.  Balik Singapore lum abis penat, batuk2 lum pudar nak tambah sakit baru la nie.  Kaki gatal nak wat cam mana, jalan jugak la, sib baik bos aku pun nak gi China gak so dia pun approved la cuti aku dengan senangnya.  Perjalanan kami bermula dari LCCT, apa lagi Air Asia la nak kasi tambang murah2 ni.  Janji jumpa di sana, aku janji jumpa ngan tasya, kat Central, lambat plak minah ni, sib baik aku kluar awal hari ni passport tertinggal la plak. Kena patah balik ambil dah la tadi aku kelentong pak guard nak masuk parking so dia pun cam ok skit la kasi aku masuk.  Tiba2 sedar plak pasport dah tak dak lam bagpack satu gi, alamak kena patah balik umah ambil, aku amik taxi jer coz kalau kluar kete susah plak nak masuk parking kete sat gi.  Sib baik dgn tangkasnnya aku bertindak amik taxi dapat mudah, balik umah dalam masa setengah jam.  Sampai kat KL Central minah tasya lum sampai, aku dah la kelaparan, tunggu dia plak tak tahan la, last2 aku cakap dia aku nak kena blah lu sebab aku lapar.  Akhirnya aku pun naik bus sensorang aku suruh dia naik later2 la.  Sampai kat sana aku makan Mc Donald jer, cover lapar aku, tengah makan nampak Fahrin Ahmad.  Hensemnya dia pada aku body pun cantik, tapi dia makan ngan awek mana ntah, gf baru kot.

Makan Mc Donald before fly

Dalam flite aku makan lagi sekali ni aku makan nasi lemak plak, betul cakap tasya nanti hang lapar baik hang makan.  Perjalanan kami ke Phnom Penh makan masa satu jam setengah, cepat gak aku rasa.  Sampai di Airport yang x canggih cam mesia, kami terkejut coz dia guna anjing kesan jika salah laku. Dari Airport nak pi hotel kami amik taxi 2 bijik, taxi nampak buruk, tapi canggih tul.  Tengok jer Cambodia aku teringat Hatyai lebih kurang jer, gaya hidup, gaya umah, gaya makan, semua sama jer.  Tulisan lebih kurang banyak patung2 kat tokong banyak patung gajah.  Sampai kat Asia Hotel, kami pun check in dan rehat jap pas tuh kami keluar makan cari tempat makan halal naik tut tut.  Kat sana alhamdullilah kami jumpa orang mesia wat promosi burger untuk makanan halal kat sini.  Kat sini kami dapat makan teh ais la, sebab owner restaurant kami makan ni orang malaysia..so rasanya cam sama jer la.  Balik dari situ kami gi shopping complex dia dekat ngan hotel kami ja.  Barang2 kat sini dalam US Dollar, boleh tahan harga dia mahal gak..Nak beli ngan tak beli sama banyak sebab aku leh dapat barang ni kat BM la.
Kami dok hotel ni

Banyak jual barang siam

Barang siam lagi

Keesokkan hari kami gi Killing Field naik tut tut yg kami book dari budak tu bayar berapa US20 satu hari.  Perjalananan jauh gak la ngan panas gi, adus sebab awal pagi tu kami gi pasar dekat hotel tu untuk jenjalan cari bag Deuter Fanim.  Tengok lifestyle orang Cambodia aku rasa sangat kesian dan insaf, Malaysia tetap di hati la. Balik dari Killing Field kita Rusian Market plak, di sini aku dah mula rasa kelaparan coz time tuh dah dekat kul 2 lebih, tapi sebab satu team kena la tunggu, mana leh wat pangai.  Kami memang jenis tak kisah, so semua leh tolerate each other, aku rembat Sweater Purple satu sut ngan Tracksut.Sebenarnya bukan nak cakap besar barangan kat Cambodia ni not my taste la walaupun rega dia sangat murah, so aku rembat mana yang aku rasa kat mesia susah dapat lol. Lepas tu kami gi makan kat kedai halal, orang mesia gak yang buka kedai kat sini.  Lepas makan kami balik hotel, malam kami kuar gi gi naik bot keliling Sg Mekong.  Yang paling kelakar adalah tut tut kami pecah, masa dalam perjalanan kami nak gi cari bot Sg Mekong tu. Tu la ada pic pengantin sebenarnya kat dewan tu la kami terkena tayar pecah bunyi cam pecah kaca.  Kita orang gelak tak ingat sebab terkejut, dalam bot plak tasya ngan kak jay wat lawak shuffle, orang cambodia baik baik jer dok lam bot tuh depa over2 plak, hik2.  Hinggakan ada orang Cambodia lain nak amik pic ngan kami.

Pasar area hotel kami, sebelum kami gi jenjalan kami ronda sini dulu

Naik tut tut gi Killing Field

Ni la Killing Field

Banyak tengkorak la

Pose baik punya

Ala2 Angelina Jolie turun padang

Tempat2 pembunuhan

Serpihan tulang timbul bila ujan

Baju2 juga timbul bila ujan turun

Kami terkandas disini tut tut pecah, so kami round2 la, dapat tgk orang kawin

Dewan perkahwinan bermula abjad A-Z

Pengantin Cambodia

Aku dan bot dalam Sg Mekong

Ada orang Cambodia nak amik pic ngan kami, ha ha glem la plak

Alahai penatnya balik hotel tidur and rest, esok sambung pi Palace dia plak.  Pagi2 kami dah sampai kat palace tuh masuk kena bayar RM18, aku pakai sleeveless, alamak alim tul orang sini aku tak leh pakai sexy kena pakai t-shirt cover, sib baik bawak spare.  Adus cantik tul design palace dia pandai arkitek dia, aku teruja.  Besar gila patut la mahai masuk sini, banyak sejarah negara dia tersimpan di sini.  Anyway aku dan Kak Jay utilized semua tempat utk RM18 tu, setiap pelusuk istana tu kami pi, tak nak terlepas view2 yang menarik.  Nak kuar pintu istana terjumpa plak ngan mamat Hanoi Si Tom n kawan dia. yang wat bisnes tour kat Hanoi, macam2 dia promote kami gi Hanoi untuk lihat conutry dia, tapi dengar cam menarik jer so aku pun cam minat jer nak gi Hanoi, kalau ada yang nak gi aku rasa aku pun nak ikut gak gi sana coz tempat dia ada 4 musim cam China gak.  Ada yang muka separuh bengang sebab panas, tapi Si Tom masih dok promote ha ha ha aku asyik snap pic depa ..ada yang tak perasan soh ada pic sleepy.  Keluar dari pintu palace budak yang nak jual air kat pintu ada, speaking US berabok sedap plak dengar dia cakap walaupun sekadar jual air mineral, bahasa english dia boleh kasi A1. Lepas lunch kami gi Central Market, lepas tu kembali ke Rusian Market.  Aku pelik fridge magnet untuk sanak sedara and T-shirt untuk Kak and adik aku. Aku juga beli gelang hijau untuk aku sendiri, tapi pakai sat ja dah buka..kih kih....bukan jeni rambu ramba la.

Pakaian aku before nak gi Palace

Masuk Palace tak leh sexy sib baik bawa T-shirt spare

Keindahan architecture dia

Memang cantik palace dia

Kesan sejarah dilukis di dinding, panjang lol

Angkor wat mini

Aku teruja ngan semua ukiran dia

Sangat menakjubkan workmanship dia

Pose kenangan

Bukit kontroversi

Depa cakap sejuk, panas nak mampus atas ni

Aku suka bunga ni

Kami jumpa mat Vietnam ni, from Hanoi

Fanim terpaksa layan depa cite pasal Hanoi

Muka penat lapar dan dahaga lol

Gambar kenangan dengan driver tut tut kami

Esok kami pun nak balik, flite lewat petang, pagi2 kami merayap gi pasar dekat hotel, tak dak rembat apa pun aku rembat beg untuk mak ja.  Lepas tu kami gi makan2 sambil merayap kedai2 depan hotel je, tak berani gi jejauh sebab time check out dah dekat.  Balik kami sewa pajero ke airport, dalam flite ya allah busuknya plak, bau orang Cambodia nak balik mesia keje kot..nak pengsan bau aku rasa, sib baik kawan tasya amik kami kalau idak lewat lagi kami sampai.  Anyway alhamdullilah mesia gak negara kesayanganku walaupun banyak negara lain aku pi, aku tetap bangga jadi rakyat mesia...Malaysia oh Tanah Airku....

Homesick, lepak dalam KFC sementara nak balik

Phnom Penh airport, yeay nak balik dah...