Tuesday, June 14, 2011

Ekspresi Muka

Salu aku tengok riak muka orang dah boleh agak dia ada masalah ke idak. Agak2 orang leh baca aku dak, tu yang aku tertanya2 ni. Nape aku leh baca riak muka orang, sebenarnya tak busybody la pasal orang tapi anugerah yang diberi aku pun tak leh nak lari. Kenkadang aku cuba untuk tidak menafsir apa terselit di sebalik wajah itu. Malas nak cakap apa, aku paling benci tengok kalau orang ada masalah ngan laki nak wat muka combi kat ofis, salah orang ofis ka hang bercerai ngan laki hang. Kalau hang ada masalah tolonglah jangan dok wat muka pot aku jaki la..jelex pun ada. Kebanyakan pompuan memang emo lebih kalau ada problem ngan laki ka ngan bf ka ngan sapa2 la. Aku kalau ada masalah susah la nak tarik muka 14 belas kat orang, tak tau la kalau ada orang kata aku sebab tu la tak kawin, rasanya lum emo sangat la. Ada yang berlagak muka alim tapi cam hampes pun ada, ada yang muka jahat tapi baik hati. Cam tu gak la pompuan yang berlitup dengan tudung kat ofis2 la, keluar gi jenjalan semua tanggal habis, cam betina sundal pun ada dress up. Bila tanya nape pakai tudung kat ofis, jawapan ala sebab dah senior malu la tak pakai, habis kalau kat luar hang junior ka..lawak bodoh yang tak lawak sangat pun aku dengar jawapan ni. Kat luar kalau kulit dah kerepot tu kerepot juga la, bukan jadi muda 10 tahun. Aku cakap baik tanggal cam aku jer, tak yah berlakon la..

Ada muka yang biasa2 aje tapi, yang suka perasan nampak lawa bila dah tua2 ni, adus siap tulis kat FB, cam ne nak cakap ek, pipi pun berkarat ngan jerawat, muka dah senja. Kenkadang kesian plak aku tengok status depa, cam tak pikir ka apa yang depa kata tu. Tapi tak tau la kalau ada orang cakap dia lawa, hik2 aku ni kalau pasal coment leh tahan la, cuma under control je, kang ada plak yang menangis air mata hijau kot, sebab nak pengsan. Ada muka cantik tapi jadi tak cantik sebab muka sombong sangat, dok pasan dia segak sangat kot, jalan mendada, nak tegur nak senyum pun payah cam dia queen mana2 negara plak. Memang la segak tapi budi bahasa sangat kurang, cam la dia sorang lawa. Ada yang tak lawa make up cam hantu, ada yang tak lawa tapi make up jadi lawa, bila buang make up terselah muka hampas nyoiq.  Ada muka cam nak makan orang tapi sebenarnya bukan salah dia memang ekspresi muka dia cam tu. Tapi jangan muka gatai udah la rasa nak baling kasut ja kan kat muka dia, yang tak tertahan kalau tua bangka 50an. Ada yang muka alim tapi di sebalik tu terlindung gak sikap sebenar dia, biasala ada hati, perasaan dan nafsu. Menggatal lam diam, buat2 patah balik ke hapa, ke aku yang perasan dia syiok kat aku..he he sentap juga, kalau tengok setiap kali dia tengok...


Faces

Dalam2 banyak yang muka dengki la cepat kita dapat tekakan sebab kedengkian melampau tu yang nampak sangat.  Kalau dengki pun jangan la tarik muka 200 belas..hik2.  Muka over confident pun banyak gak kalau kat tempat keje, orang cakap pasan bagus la muka ni, banyak woo muka cam ni.  Muka frust ngan boyfren pun hado juga kat ofis, macam x dak jantan lain la dalam dunia ni bila menonggeng 360 darjah.  Muka bangun tidur lewat pun bersepah, cam tak tidur seminggu selerak ja muka. Muka ceria yang aku paling suka tengok sebab apa nak tau boss pun sayang depa dah la kaya, cantik plak tu semua pakej lengkap la.  Yang paling aku risau kalu deal ngan muka penipu, apa dia cakap nak caya ka.  Kalau muka bimbang tu ada juga la nampak, bimbang apa tak tau la, bimbang laki cari lain la kot idak pun bimbang anak2 kat umah.  Muka malu2 kucing comel kalau dipandang sekali sekala tapi kalau malu sangat cam ne nak keje, balik dok lam kelambu la tak yah keluar rumah.  Yang paling meluat tengok muka orang wat2 surprise, konon lama tak jumpa u dah lain la, ayat kenkadang menyakitkan hati kenkadang cam ayat pura2 pun ada. 

Ahhhh aku pun dah penat mengomel ni, adus banyak lagi ekspresi muka cuma tak larat wat dosa la dok kutuk lam ni..he he he......lelain observe sendiri la, dah banyak cita dah ni.  Agak2 apa ekspresi muka aku ek, bila orang tengok, cam nak tau gak.....sombongkah aku, perasankah aku ha ha aha ha tau takut .

No comments: