Friday, June 1, 2012

Charity Walk@15 April 2012, Austism Walk

As usual aku ngan kawan2 aku memang suka join charity run atau walk, so kami akan join kalau masa sesuai dan berkesempatan.  Kali ni aku bertindak cam orang tengah plak jadi tukang pass borang kasi kenkawan, suruh join, bukan apa saja untuk charity aku ngan kawan2 memang suka.  Bukan nak show off, tapi memang kami sangat suka layan event cam ni.  Sebenarnya based on observation tak ramai runners yang akan layan event ni, sebab depa rasa tak berbaloi kot.  Aku dan geng suka layan cam ni bukan apa untuk support orang yang kurang upaya dan istimewa.

Latip, wife dan anak turut serta untuk walk ni

Ecah dan anak buah dia pun join

Tapi mungkin tak ramai yang tahu, sebenarnya event charity sangat mewah dengan makan dan minumnya, t-shirt yang dapat sangat la berkualiti berbanding dengan event biasa.  Goodies bag yang kami dapat macam2 ada, semua mewah, ada yang kita donate sebenarnya terlebih berbaloi2 dengan apa yang kita dapat.  Susah nak ubah mentaliti orang untuk join event charity sebab pada depa may be tak berapa glamer, hadiah yang ditawarkan mungkin tiada, kalau ada pun mungkin tak berbaloi sebab tu tak de yang minat nak join kot.  Tapi alhamdullilah aku dan kenkwan masih nak join event2 cam ni.  Ada talk sikit dari penganjur before event start, pas tu ada mini concert dari pesakit2 autism, sangat teruja tengok dia orang ni.

Comel tengok dia orang menari

Aku bergaya jap

Geng aku yang turut serta untuk walk ni

Dalam kesibukan bermain futsal aku masih layan lagi event2 cam ni, kelakarkan, tapi dia aktiviti hari minggu so tak la lari schedule aku.  Seawal pagi dengan confident level yang amat tinggi 15hb April aku dan kenkawan menjejaki kaki di Chita Mall, kalau event ni tak buat kat tempat ni shopping complex ni memang aku tak kenal dan tak tahu. Event ni tak berat sebenarnya sebab jalan kaki ja, tapi apa yang aku lihat organzier may be baru, so ciri2 keselamatan peserta cam terabai.  Tiada sekatan jalan raya dibuat tapi hanya police traffic yang aku pun tak tahu kenapa dia tak block jalan tu.


Pesakit Autism bersemangat untuk walk ni


Sebenarnya aku sedih tengok pengidap2 autism ni, masa kami berjalan sesama, ada yang educated ada yang sombong tak tentu pasal, may be tak mau rasa rendah diri.  Ada yang ceria, ada yang manja2 kucing, ada yang malu2, tapi yang pasti ibu bapa sudah menitik beratkan masa hadapan anak2 mereka yang mempunyai ciri2 autism ni.  So masukkan ke sekolah pendidikan khas so nampak la budak2 ni cam ok, sebenarnya dia orang ni perlukan perhatian lebih skit. 

Lepas je walk ni kami pi makan ka pantai dalam layan nasi lemak rindu, memang ni la kesudahannya lepas walk atau run, makan yang penting..


No comments: