Saturday, August 6, 2011

Apa Saya Buat Hari Ini

Sesudah subuh ingat nak bum balik, tapi mata aku segar bugar ni, baring2 jap, x lena pong, dengan rasa segarnya bangun aku lipat kain baju aku yang lama tak lipat kat bilik sebelah.  Wah ari ni saya sangat rajin lipat semua baju yang ada dalam bilik itu dan bilik saya.  Tak tau energy mana datang saya sangat kuat dan bersemangat may be sebab plan nak kemas umah ni memang dah lama tertangguh asyik berjalan je tetangguh dah berapa lama aku tak mop living hall aku tu. 

Aku memang plan nak gi survey sofa hari ni, target pertama aku memang la IKEA.  Awal pagi aku dah keluar konon2 aku nak dapat parking senang depan pintu.  Nasib aku memang baik pusing dua tiga kali dah dapat depan pintu utama plak tu.  Kalau tengok barang dalam IKEA ni semua aku nak, tapi yang perlu diutamakan dalam list aku adalah sofa.  Masuk2 ja aku dah berkenan terus kat satu katil, dulu aku memang dah lama aku aim tapi memandangkan struktur yang aku rasa kurang mantap so aku decide beli kat tempat lain.  Harga katil tu cam ok, aku rasa nak ja beli letak second room aku, nanti mak or guest datang senang la nak tidur tak yah lagi tidur atas Narita tu.  Kenkawan aku yang sempoi memang jenis tak kisah tidur depan tv, api aku la malu. 

Target aku sofa memang kat IKEA la walaupun tak de warna yang aku cari, tapi price looks like ok, so aku prefer la nak beli kat IKEA ni.  But a little bit concern about the color, he he aku dah set baik punya rumah aku green, white, black tetiba muncul rona cili, cam ne, tak kah nampak cam umah tangachi.  Memang la bangkit kalau digabungkan, tapi aku akan cuba cari lagi esok kalau dapat aku akan cancell la plan IKEA tu.  Tu la orang cakap jangan pilih2 nanti langsung tak beli idak pun dapat yang tak abis, alamak cam tercakap pasal jodoh plak.  Apa kena mengena jodoh dalam cita umah aku nie.

Lain barang aku survey lain barang aku beli, ni malas aku nak jejak kaki kat IKEA ni mau abis dua atau tiga ratus.  Asyik masyuk dengan perkakas rumah, aku gilas babas, beli bantal lagi, bantal untuk lepak depan TV dan tambah dua bantal kecil untuk padanan hari tu dah beli dua.  Beli pan, beli can opener, beli rak letak pinggan, beli rak letak periuk, wah semangat menyambut puasa dan hari raya ka ini.  Balik dari IKEA aku gi tengok kat Kedai perabut area Puchong, alamak banyak sofa type macam aku tak suka tu.  Aku memang pantang tengok sofa ada bunga2 macam baju kurung, hish sungguh la tak masuk ngan jiwa aku.  Aku suka sofa plain sebab kena la match ngan lampu aku ngan barang2 lam umah aku.  Yang paling best aku dapat beli bag bean, baru niat dah jumpa harga not bad mahal gak sebab terlalu berkenan, walaupun tak hijau sangat aku rasa ni akan meriahkan living room aku, lain dari yang lain.  Tak moh la konsep curtain bunga2 kembang setaman, tak moh la curtain berberan2, letak renda2 adus tak mau la komen lebih2 aku rasa cam masuk umah orang ada pakai skirt ada siap pakai kain dalam, pas tu nak kasi cerak kena selak2 plak.  Erm memang tak kena ngan jiwa aku.  Tapi kalau kenkawan yang minat buat cam tu aku tak komen la, tapi aku tahu la taste dia takok mana, kalau style cam tu memang taste ayam kampung lagi la, jahatkan aku kutuk kow2.  Aku bukan orang bandar tapi aku memang tak suka la konsep cam gitu.

Balik umah penat nak mampus, dah beli barang2 kena la pasang sendiri, wadus2 aku memang jenis tak leh nak give up, once aku dah buka kotak aku kena habiskan dan kena pasang semua.  Semua kena wat sendiri la mana leh harap lelaki sebab aku sensorang je kat umah ni.  Susah juga pasang pengering pinggan ni berpeluh2 aku fikir macam mana, ada kalanya bila kita tergesa2 nak pasang memang jadi bongok kejap.  Last nak amik feel aku masuk bilik pasang kat bilik, rupanya senangnya.  Second untuk kerja pemasangan trail yang aku nak wat letak periuk aku, aku sayang cabinet aku that's why aku mau letak periuk2 aku yang aku salu pakai kat atas rak jer.  Teknik pemasangan memanggil masa yang agak lama sebab kepakaran aku bukannya bahagian teknikal, fikir punya fikir akhirnya aku berjaya menyiapkan rak itu, wah rasa sangat bangga dapat memasang rak besi yang aku beli sangat mahal ni. Aku tersenyum puas lepas pasang rak, aku kerjakan ruang tamu aku plak, bersih mop lantai sebab nak letak bag bean aku yang comel tu.  Wah rasa sangat letih semangat nak kemas rumah ada so jangan stop, jangan layan fesbuk insyallah kerja2 berjalan sangat lancar.  Basuh segala lap kaki aku, sidai kain yang aku basuh semalam, wah macam mak mak la plak dok kat umah ari ni. Kalau geng aku tau mesti depa gelak kat aku, tapi dah tua2 ni takan semedang nak dok kat luar umah so kena la rajin sikit kan.

Wah wah lepas wat semua tu, aku dah malas nak kuar cari makanan kat bazar ramadan, apa lagi kuarkan ayam dalam fridge so mula la pula acara memasak.  Aku ingat nak masak sambal ayam, tapi bila sesi campak mencampak tadi alhamdullilah masakan aku lebih sedap dari ayam tomato semalam, terer gak aku masak tak rasa ni. Masak sayur taugeh dengan udang, pas tu aku masak cucur udang kering.  Bestnya jadi surirumah ni pula rasanya nak masak jer keje aku.  Hari ni aku terpaksa bancuh air sunquick sebab aku tak dapat nak beli air tembikai yang sedap macam semalam.  Lepas masak dan kemas layan fesbuk sat jer, oops rasa cam ada yang tak kena, gi lepak depan TV, masih ada debaran lain macam, he he nak tau apa dah jadi 5 minit gi nak berbuka wire periuk nasi aku tak sambung dengan betul, nasi aku tak masak la.  Sib baik ada cokodok udang kering buat santapan berbuka sementara tunggu nasi masak.  Sib baik ada soya aku beli tak makan ari tu, so cover la buka posa aku, sementara tunggu nasi masak aku gi solat maghrib lu.  Elok gak kalau idak kenyang liat nak mampus nak solat. 




 

No comments: