Saturday, August 6, 2011

Baju Raya oh Baju Raya

Sedar tak sedar dah masuk 6 hari umat islam berposa ari ni, ya allah apa nak jadi ngan aku nie, asyik fikir pasal rumah jer.  Tak ingat langsung baju raya, actually kain aku masa beli kat Padang tu ada dalam simpanan aku tak tempah pun yang aku tempah dan bukan plan baju raya  lum ambil pun ada.  Walaupun aku dah ada 5 helai tapi aku rasa aku tak dak baju raya, cam ne leh jadi cam tu.  Sebab baju yang aku tempah tu bukan aku plan nak buat baju raya, dah baju tiada aku terpaksa walaupun tak rela mengaku itu baju raya aku.  In my mind nak beli ready made buat tambahan, tapi ramai plak pakai baju corak sama kang. Adus bikin pusing gue punya kepala kalau fikir ini teori, terserempak kat lif ka mati la baju sedondon, malu pun ada.  Unless tema boria ka tema nasyid ka mesti pakai baju sama.  Ermm...susahnya apsal jurujual suka bawa baju yang sama corak berhelai2 tak fikir ke orang takut nak beli takut sedondon.  Masa dulu2 aku akan berbelanja beratus2 beli baju raya ready made, semata2 tak nak sama dengan orang, paling mahal aku rasa dekat RM500 dan RM300 semua tuh aku beli atas SOGO.  Sogo memang jual baju cantik dan tak berapa sama dengan orang that's why harga dia memang cenggitu.  La ni aku nak bersikap sederhana tapi rasa cam tak best plak kan kalau pakai baju murah di hari raya. Susah la kenkadang terasa nak bersederhana tapi hati nak kesempurnaan, susah nak cakap la.  Tapi aku tak suka orang yang suka gebang dia beli barang mahal2 tapi sebenarnya pada aku benda tu murah jer.  Aku bukan nak berlagak sometimes we have to refers for the quality, the more u pay kenkadang berbaloi.  Tapi recently susah nak cakap barang2 mostly made in China quality memang out. So kena pandai2 la nak bezakan harga murah, barang original dan barang ciplak.  Jangan andaikan barang2 ciplak dengan barang original sama quality. Bukan saja quality dari China yang kurang kalau dari negara jiran pun sama gak, bila orang cakap nak gi Bandung shopping apa yang aku leh cakap cukup la 3 kali aku gi, kalau repeat pun mesti la tambang murah mau kata nak bayar tambang mahal2 semata nak gi shopping sana, bukan eksyen tapi tak la tertarik sangat. 




No comments: