Friday, August 5, 2011

Ramadhan Tahun 2011

Bila baca fesbuk ramainya surirumah2 dok updates penuhkan fridge sebab nak masak bulan puasa, tapi aku cam relaq je. Orang bujang katakan beli jer, tapi dah dok umah sendiri ni teringin plak nak masak di bulan puasa kan.  Now trend baru aku bersahur makan 4 biji kurma dan air panas serta air masak.  So far masa gani puasa aku boleh bertahan saja dengan makanan ni, compares kalau aku makan nasi banyak2 aku rasa nak muntah sakit perut semua ada.  Esok nak puasa aku decide masak je apa yang dah ada incase tak sempat beli apa2, bukan stok habis langsung masih ada lagi.  Hari pertama puasa aku beli juadah kat Kerinchi, Nasi Minyak lauk daging & murtabak.  Makan seperti biasa tak abis, Hari kedua aku decide masak, masak pun tak habis, ada la aku beli kueh sikit.  Hari ketiga, aku makan bubur lambuk, aha ni penambah selera aku, boleh la tapi tak boleh masuk banyak, muak la nak muntah plak.  Hari ketiga ni aku banyak minum air, so jadi kembung la perut aku sebab buncit air.  He he


Ramadhan tahun ni aku sepi la sebab kena buka posa sensorang. Tak best rasanya dah dekat 5 hari posa aku masih buka posa sensorang, kalau masjid dekat nak je aku berbuka kat masjid boleh solat terawikh sekali.  Baru lagi kat sini, masjid pun aku tak tau kat mana so, terpaksa la menyorok kat rumah.  Lepas berbuka aku akan collapsed, as usual rasa nak muntah nak keluar balik semua ada, so kena baring dulu, baru leh solat maghrib.  Selalu aku beli juadah tak habis, memabazir, kenkadang aku decide masak, sama gak tak habis, so aku x pandai la sangat nak budget nak makan untuk aku sorang saja, takut tak cukup kalau sikit sangat.  Rasa dah sikit pun tapi masih tak habis lagi, badan sama je rasa cam kuyus sikit2 jer.  Body mantap sama jer, walaupun makan tak berapa lalu.  Tapi cam mana nak makan banyak, beli pun tak habis.  Katanya kenkawan nak datang berbuka kat umah aku, nak wat potluck.  Aku cakap sofa lum ada segan la, tapi tak baik plak cakap tak bolehkan.  Tengok la cam mana, kalau depa semua free aku ok jer, aku tak pernah ada halangan untuk orang datang unless aku tiada di rumah, cuma segan rumah masih lum kemas je.


No comments: