Wednesday, October 17, 2012

Bicara Petang Semalam

Waktu-waktu yang terluang, aku salu ambil peluang berbicara dengan opismate aku, biasala nak balik hujan, so aku pun kami bertiga just share la skit apa masalah dunia.  Dalam pada itu, aku la yang banyak kena tempias, sebab yang dua lagi tu dah kawin. Anyway sedikit sebanyak bicara petang semalam, menyedarkan aku yang selama ni terlena diulit mimpi yang tak pernah wujud. Cewah, statement melampaui batas, semalam aku rasa tak marah bila dikutuk dan diberi nasihat yang aku rasa memang ada betulnya.  Nak tahu apa opismate aku kasi nasihat, dia cakap "Kalau mencari pasangan biarlah dengan orang yang sama taraf dengan hang dan atau lebih tinggi dari tu, banyak faedahnya dari ruginya.  Tak payah la dok berpeleseran dengan orang2 yang hanya sembang deras di kedai kopi.  Dalam maksudnya, aku tau apa yang dia maksudkan, memang betul, dia cakap kalau dah sehati sejiwa suka jenjalan oversea, lagi elok, sama2 berduit.  Ni kenai orang yang ntah apa2, higher your standard, tolong la. 

Statement ni diiyakan oleh seorang teman lagi may be ada kebenarannya, dia orang dah kawin dan tahu selok belok rumah tangga.  Insyallah aku faham, dan tersentap juga apa yang dikatakannya tapi aku tak melenting sebab aku rasa betul apa dia cakap, may be selama ni dia dok perati perangai aku.  Dia ni memang tajam skit kalau kasi komen, so kalau dia kasi tu bukan sindiran tapi teguran membina.  Dia ni cam kaunselor petang2 kita orang la, kalau petang2 bosan2 kami dok melepak sambil bual kosong dengan dia, dia memang melayan kami2 yang tak kawin ni.  Kenkadang ada masanya aku pun tak boleh tahan dengan komentar yang bernas dan pedas dia..

Malam pula aku ada call pak tih, minta pendapat dan bertanyakan sesuatu, pak tih dari awal lagi memang melarang apa yang aku hadapi sekarang, so memang benar cakap dia, dia bukan tuhan dari satu sudut, dia sedikit sebanyak menghurai dan membantu aku ketika aku ada masalah.  Sesekali kita patut terima pandangan dari orang yang berpengalaman dan aku rasa sama dengan pandangan dari kawan2 aku, aku perlu mengurangkan pergaulan aku dengan orang2 yang cuba mengambil kesempatan, dan hindari dari mereka.  Dulu aku positifkan minda dan fikiran aku, tapi setiap kali aku bertanya pendapat dengan dia, jawapan yang sama dia beri, aku rasa dia tahu apa yang terbaik untuk aku, bukan dia menghalang tapi dia berkata benar pada aku.  Aku akur dengan apa yang dia cakap. 

Anyway for the gud, aku rasa pandangan dia dan kawan2 aku adalah untuk kebaikanku sekali ni, bukan sindiran.  Insyallah ....amin aku akan mencuba. 





No comments: