Tuesday, January 8, 2013

Jangan Kutuk Kalau Tak Tahu

Alahai manusia oh manusia, dah diberi akal fikiran tak boleh nak fikir yang mana logik yang mana palsu, yang mana betul dan yang mana salah.  Kalau dah jadi kawan2 sejati mungkin la percaya kalau cerita tu palsukan, bukan cam aku aku suka dengar dua2 cerita, pas tu aku compare balik.  Betul ke citer orang yang citer kat aku tu eventhough tu kawan rapat aku, jarang la aku amik bulat2 dan percaya 100% apa yang dia citer.  Kenkadang aku suka kaji dan fikir balik, kenkadang aku bandingkan dengan apa yang berlaku tu dengan keadaan atau situasi yang menimpa orang lain.  Aku jarang percaya apa yang orang cite sangat, sehinggalah aku nampak dengan mata kepala aku sendiri aku tengok juga background orang yang cite kat aku tu, betul ke apa dia cakap tu.

Geng bus sekolah majoriti akan ikut cakap ketua, walaupun ketua bus sekolah tak berapa cerdik.  Apa2 pun tu hanyala psiko untuk orang2 yang otak sempit dan tak berapa nak udang.  Aku memang marah kalau aku dituduh gila bayang pada orang yang aku tak pernah jatuh cinta, aku memang tak pernah nak rasa jatuh cinta dengan dia.  Aku tak pernah memakai ayat pengasih untuk mengorat lelaki, aku tak pernah guna2 lelaki untuk nak mendapat boyfren, bukan nak berlagak aku mudah mesra dengan lelaki sebab aku peramah, peramah bermaksud bukan mengatal, bukan desperate nak laki, peramah ni suka cakap2 dan suka melayan orang2.  Mau kata nak berlaki atau kalau ada orang nak pegang2 aku, memang nak kena hamuk la nampak gaya, aku memang bantai direct ja. 

Buat la cita kutuk la aku sepuas hati, biar lah ada yang nak jadi kawan makan kawan pun aku tak kisah, sebab aku tahu siapa yang salah siapa.  Sapa mandrum sapa, sapa pakai pemanis muka, sapa sweet talker mengayat semua2 perempuan, sapa yang pernah terkena, he he he kelakor la plak.  Biarlah ayam nak berkokok di kalangan ayam, aku tak kisah lah sebab ayam kawan dengan ayam of course berkokok cam ayam.  Kutuklah puas2 sebab tak kena, kalau kena baru tau sapa ayam sapa itik, sapa ikan, sapa rimau, sapa lembu, sapa kuda.  Bukan nak jaki kedudukan atau status atau puak, atau jenis, atau career, tapi kenkadang cam tak sesuai la nak kutuk aku lebih2, tanpa lihat kategori mana orang yang wat citer tu.  Nak wat cite lebih2 sama2 ayam atau lembu boleh la, jangan wat citer dengan anjing atau kucing, sebabnya dua ekoq ni ada spesis lelain. 

So faham2 je le, kalau nak kutuk pi sekolah amik degree penyelidikan cerita benar atau citer bohong, nanti aku sarankan kat universiti.  Dah dasar puak jalanan memang la mengumpat orang tak tentu pasal, bluwekk..



\

No comments: