Tuesday, January 22, 2013

Jauhi Jika Mudarat

Kadang2 kita tak perasan kenapa kita atau orang lain menjauhi diri dari kita, ada sebab dan penyebab.  Ada sebab untuk kebaikan dia dan juga kebaikan kita, kalau ada sebab yang mudarat tu susahlah kita nak detect coz everybody akan rasa perfect so tidak ada orang yang rasa dia ada buat salah.  Dulu aku salu positif kalau orang tu buat masalah pada aku yang aku consider tak berapa nampak aku pejam mata ja, kawan juga walaupun mungkin pada orang lain benda tu besar.  Nape aku tak pernah rasa benci dan marah setiap kesalahan yang orang buat pada aku.  May be teori aku berbeza dengan orang darah panas, biarlah dia buat kita, kita jangan buat dia.  Setelah aku fikirkan selama setahun nampaknya teori aku salah, orang yang sama tak akan insaf buat benda yang sama.  Cuba untuk berbaik tanpa dendam, bukan teori yang tepat, jauhi adalah lagi afdal.

Aku renung dan kaji balik, mungkin pada mata kasar orang tak nampak apa yang aku rasa dan apa yang aku alami, sebab aku banyak tempuh sendiri segala rintangan.  Aku malas nak war2 dan nak buruk2 orang, biarlah apa yang depa rasa apa yang aku rasa.  Kenkadang yang logik bukan benda yang kita nampak, yang logik datang bila kita berfikir dan merenung kembali.  List down all the bad and good tentang sesuatu yang menjadi masalah pada kita.  Juga fikirkan tentang consequence yang melanda, seorang sahabat atau kawan yang baik tidak akan meninggalkan kita tatkala kita bermasalah, yang ni paling penting yang perlu kita fikirkan. Dan perlu kita ingat juga setiap perkara yang terjadi ada hikmahnya, dari situ kita perlu sedar dan muhasabah dengan apa yang berlaku.

Jauhilah orang2 yang ingin mengambil kesempatan pada kita, jangan jadi bodoh jadi pengikut orang yang tak seberapa dengan kita.  Kadang2 kita perlu lihat dengan siapa kita berkawan, kawan yang baik tidak akan menggunakan benda yang tidak elok untuk tujuan tidak elok. Jangan sampai mudarat diri sendiri, masalah sapa nak tolong diri sendiri juga yang susah, orang time senang suka la kawan dengan kita, time kita ada masalah atau sakit, jangan harap nak muncul.. Call tanya khabar pun tak, SMS, Watsup jangan harap la kan, time2 ni la sedih pun tak guna, menyesal lagi ada. Masa ni barulah kita sedar, barulah ingat siapa yang sepatutnya kita rapat dan siapa patut kita jauh.  Aku tak pernah berdendam dengan orang cuma aku perlu berhati2 saja dengan orang yang bakal menjatuhkan kita.




 

No comments: