Tuesday, January 15, 2013

Terjadi Bila

Kebiasaan terjadi bila kita ada masalah orang yang banyak membantu kita tulah sahabat kita, orang yang mendiamkan diri pabila mengetahui kita ada masalah, apa maksudnya.  Time bersuka2 nak la kan, time nak gurau senda dan time nak sesuatu dari kita baik la dengan kita, tu kenkawan namanya.  Kelakar la rasanya kenapa bila aku cakap ada masalah terus diam seribu bahasa.  Rasa takut ke aku tahu sebabnya, kalau betul masalah aku tak  berkaitan dengan dia, tentu dia tanya juga kabar kat akukan.  Macam ni punya kawan, memang patut aku buat tak tahu je, kawan yang tak boleh membantu.  Dari awal lagi justifikasi aku tak pernah salah, ada orang yang kita rasa akan bantu kita time kita ada masalah, ada orang akan lari dari kita bila kita cakap masalah. 

Yang aku pelik, masalah aku ni tak perlukan bantuan duit ringgit pun tapi bila cakap je, terus hilang.  Ntah apa2, tak rasa pun nak tanya kabar, tak rasa pun nak call dan tak rasa pun nak Watsup aku.  Sedih sungguh aku rasa ada kenkawan cam ni, yang aku rasa lagi pelik tak marah dan tak tanya langsung, mungkin ada kaitan la kot, sebab tu tak berani tanya.   Alhamdullilah mungkin aku faham secara tersirat dan tersurat apa yang berlaku ni.  Sesuatu yang aku rasa pada awalnya tak nak percaya tapi dah jadi cam ni, akhirnya aku pasrah dan percaya walaupun secara simbolik.  Time cam ni juga kita perlu ingat sahabat bukan kenkawan. 

Satu pepatah yang perlu kita ingat don't forget friend that left you when you have a problem, don't forget that friend that gives you a problem, also another one the most unforgetable, don't forget  that friends who helped you when you have a problem. 


No comments: