Saturday, January 5, 2013

Kita Tak Sempurna

Melihat diri dan wajah pada cermin, kadang2 boleh mengingatkan kita, siapa diri kita sebenarnya.  Asyik menuding jari orang, asyik tazkirah orang dengan ilmu baru panjang sejengkal, buat aku tersenyum sinis.  Nak menyampai ilmu aku puji, tapi tanpa melihat diri sendiri, tanpa mengira masa, tanpa melihat kesalahan sendiri itu tak betul rasanya.  Orang lain semua tak bagus, apa orang lain buat observe gila2, tapi diri sendiri semuanya betul.  Hish sungguh aku tak boleh faham nape ada orang cam ni, orang yang sentiasa berlagak menjadi alim ulamak, tapi dosa sendiri tak timbang sukat.  Aku rasa cam nak kasi cermin dan punch card je suruh dia tengok apa yang dia buat.  Buat baik ok, tapi salah waktu, waktu kerja datang lambat, dah datang lambat kasi tazkirah dua tiga jam, hadoi memang tak boleh belah. 

Pada aku semua orang tak sempurna, ada buruk dan baiknya setiap orang, tak semua orang jahat dan tak semua 100% dia baik.  Setiap kita dijadikan allah, ada sedikit cacat celanya, kalau tak de of course macam nabi pula, perangai baik sangat.  Katanya tak suka orang mengumpat, tapi diri sendiri pun tak sempurna, time yang dia guna untuk buat benda lain, buat kerja sendiri, macam mana tu.  Ni aku cakap overall, apa yang aku nampak dan apa yang aku dengar, tak bermaksud untuk tujukan pada sapa2.  Cuma aku jaki orang yang suka melihat keburukan orang, macamla dia sempurna sangat.  Orang tu salah orang tu buat tak betul, tapi dia tahu tak semua orang mengumpat tentang diri dia, tu lagi kelakar. 

Sempurna la sangatkan, ada lagi kelakar, bila ada orang yang tak sempurna tapi rasa sempurna dan tak sedaq diri pun boleh katakan la. Tak sedar diri ni boleh katakan dari segi taraf, memang dalam islam kita tak boleh nak merendahkan martabat orang, tapi yang aku marah ni, ada orang yang rasa dia tu setaraf dengan orang yang rasanya tak setaraf dengan dia.  Cubaan untuk menganggu gugat hidup orang, bukan dengan hati yang jujur tapi dengan nawaitu yang tak diiktiraf, ingin mengecap nikmat kesenangan tanpa disedari tuan punya badan, dengan ertikata lain nak mempergunakan.  Kalau kaum adam of course la nak menganiaya kaum hawa, buat2 suka kawan, buat sayang, tapi dalam pada tu secara tak sengaja akibat terkena mandrum, mula la kaum hawa sanggup la nak beli tu nak beli ni. 

Tapi sebenarnya dah diperbodohkan bukannya rasa suka yang sebenar, bukan rasa cinta pun, terkena mandrum ntah apa2 apa. Bukan pada seorang pada ramai agaknya, bila dilihat pada rupa paras kaum adam tu, tak nampak pun apa yang istimewanya, nampak muka orang bodoh je.  Hish aku ni kalau dah mengumpat menulis memang la sedapkan, menyampah punya pasal, marah punya pasal. memang emo skit, tapi semua ni wujud dalam alam serba moden ni, jangan kita lalai apa yang kita rasa tak mungkin, sebenarnya benda memang ada orang yang berperangai cam ni.  Education level SPM pun nak dapat kelentong orang yang graduate, terkena katakan...fikir2 dan timbal balik serta muhasabah diri, pilih kawan dengan siapa kita bergaul dengan siapa kita bicara dan dengan siapa kita mencerminkan siapa diri kita sebenar..insyallah...







No comments: