Thursday, January 3, 2013

Jemu

Selagi tak kawin, banyak la soalan2 cepu emas yang diajukan kat aku, tapi harus bagaimana aku nak jelaskan pada setiap orang yang suka kata aku memilih.  Pengalaman pahit manis yang aku lalui sebenarnya tak berapa best untuk aku kongsikan tapi ni la hakikatnya kenapa aku takut nak kawin dan bercinta.  Macam2 yang aku lalui, macam yang aku tempis, insyallah satu hari nanti akan terbuka pintu hati aku nak kawin, tak tahu bila, umur dah makin meningkat.  Lelaki idaman belum jumpa, kadang2 bila rasa suka ada juga slack dia, ramai yang nak amik kesempatan ja, ni jujur aku share dengan nkorang. 

Kesempatan yang aku maksudkan, kalau dulu aku tak lah fikir sangat dengan semua ni, tapi ketara juga bila nampak ketidak jujuran orang yang aku kenal.  Aku tahu dia bukan ada perasan sayang sangat dengan aku pun, kadang2 bermotifkan kewangan, ada yang bermotifkan nak tumpang senang, ada yang bermotifkan nafsu seks, macam mana aku nak cari pasangan.  Aku jemulah, nape lelaki zaman sekarang hilang harga diri dan hilang sikap responsibility.  Biarlah orang cakap aku itu ini, tapi aku tahu siapa diri aku.  Cara layanan dan cara cakap dengan aku pun aku tahu, yang menyakitkan hati atau yang menjaga hati, yang betul2 sayang, yang hanya suka.  Tak perlu berpura2, jelas dan nyata kalau instict aku dah terasa apa kategori mana, selalunya betul. 

Jemu juga aku untuk menangani masalah lelaki yang cakap manis, ni memang banyaklah, mengayat punya pasal.  Bukan sorang dia ayat, of course ramai la kan, he he, tak payah nak bohong dengan aku, setiap tutur kata dan tindak tanduk dah aku tahu jenis apa dia.  Jemukan, jemu nak redah semua ni, jemu nak redah kalau laki orang pula mengayat, adoooi memang tak boleh belah, banyak pengalaman katakan, bila dah terkena ayat palsu depa lagi la siang malam berangan.  Cinta palsu memang banyak tak kira la dari lelaki bujang atau lelaki kawin, yang hanya mampu menilai diri kita sendiri, kadang2 tengah hebat bercinta tup2 laki orang.  Jemu oh Jemu macam lagu May plak, he he, anyway kalau ada lelaki yang baik insyallah aku terima dan mungkin akan kawin.  Tapi masalahnya ada lagi ka lelaki baik di dunia ni. 

 Nak tukar plan asal masa sekolah aku dulu ka, dulu aku bercita2 nak kawin dengan bangsa asing, sebab aku suka kat lelaki kacukan masa kat Penang dulu.  Fikir pasal agama aku jadi malas, ada dulu masa aku dok Pantai Dalam, neighbour aku Indian from Johor, hensem dan putih mengorat aku ikut tingkap keje Maybank, rugi kan tak layan.  Masa tu cintan dengan mat cerodong mana nak kat mamat India tu.  Jemukan fikir masalah lelaki dan masalah kawin, kalau kawin tu best dan bahagia nape ramai orang bercerai, cuma halal dari segi hubungan seks, tapi hati dan jiwa tak tenteram, takut laki diambil orang, takut laki curang, takut laki kawin lagi.  Ya allah tolonglah diri aku yang pada ketika dan saat ni sangat jemu dengan lelaki-lelaki, bila nak jumpa lelaki yang baik ni, insyallah doa banyak2 la kot, jangan jumpa lelaki tepi jalan sudah.  Kalau dapat kawin dengan mat salleh pun ok juga, nanti anak semua segak kacukan katakan..he he he..





No comments: