Tuesday, January 29, 2013

Batu Pahat Aku Datang Lagi @ 22 Jan 2013- 23 Jan 2013

Aku mengharap kali yang terakhir kali ni, memulakan perjalanan ke sini kali ni dengan perasaan tak berapa best, may be sebab masalah peribadi atau gangguan yang tak berapa cerdik.  Anyway apa2 pun kerja mesti kerja so minta2 tiada halangan untuk kali ketiga di bumi Batu Pahat ini.  Perjalanan kali ni buat aku letih dan kelaparan tahap dewa, sebabnya aku tak berapa makan sangat awal pagi dan lunch tu so aku ra sa perut aku berkocak kencang tsunami memohon simpati untuk pengisian makanan.  Aku masih bertangguh tangguh makan, sebabnya aku rasa sleepy sepanjang drive tu, berbekalkan roti gardenia cream aku makan skit untuk back up plan.  Alhamdullilah bila sampai di BP, aku pun segera pi Maybank amik duit dan pi makan kat Kedai Ceria Maju, hari tu adik kat Hotel Landamark dah cakap aku kedai tu sedap, so aku rasa cam nak try ja kali ni.  


Ni la Kedai Ceria Maju


Buku Menu kedai ni


Antara menu yang ada kat sini


 Pilihan aku pada asalnya adalah kedai dekat atas benteng, aku rasa depa panggil Batu Pahat Street kot, kalau salah pandai2 la aku kasi nama ni. Tapi aku pernah makan dengan Ramizan, aku rasa kedai kat area tu tak berapa sedap, dengan tak sengaja aku teringat kata2 adik tu pasal Ceria Maju so aku terus start enjin kete dan pi sana. Sampai ja kat kedai tu, sedikit kegusaran timbul di hati nak tahu kenapa, sebabnya kata glamor kedai ni tapi aku tengok tak ramai pun, ntah2 tak sedap mula aku buat judge sendiri. Insyallah order datang cepat, aku order Sotong Masak Merah, Kailan Ikan Masin, Kerabu Mangga dan Tomyam Seafood., minuman aku order air te mbikai. Wallah layan kedai ni memang sedap wei, aku teruja juga la terutama kerabu mangga dia, walaupun masak sedapnya susah nak describe.


Sotong masak merah yang sedap dan kailan


 
Tomyam yang sedap tak terkata


Kerabu mangga masak, tapi rasa enak sungguh  


Air buah dia pun rasa original


Lepas makan balik hotel, mandi2 tidur, badan rasa penat esok nak kerja wei, esok aku plan iron baju, sebabya aku sangat letih.  Pada awalnya aku rasa susah nak pejam, tapi bila pasang CD rugyah aku rasa ok skit, CD ni aku bawa ke mana saja aku pergi untuk kebaikan aku juga, pabila rasa takut sensorang dok dalam hotel.  Bangun pagi pi amik breakfast untuk lite2 ja, bukan apa aku rasa orang Johor akan tunaikan akunya permintaan untuk makan lontong tu. Sampai ja di sana memang aku tengok lontong terhidang atasa meja, so apa lagi aku terkam la terus makan sedapnya lain rasa dari lontong Pak Cik Johor kat Cafe Level 3.  Aku rasa kuah lontong dia nampak sempoi cair ja, adus bila makan rasa cam nak makan lagi ja, memang wallah aku hirup kuah dua kali, sedap tak terkata apa2. 


Makanan terhidang di pagi hari, langkah kanan


Kuah dia memang sedap


Set lengkap siap ada satay tu, sedap tau


Lunch break awal, dia orang sajikan kami nasi, tapi perut aku masih kekenyangan makan lontong tadi, demi nak makan asam pedas Johor so aku makan juga la.  Asam pedas ayam, aku rasa kat KL atau PJ, mana ada, sayur kobis masak lemak untuk pasangan asam pedas ni memang terbaik la untuk aku makan, sayangnya tak boleh makan banyak sebab perut aku memang jenis kecik, tak boleh masuk banyak kalau overloaded, sat gi pi toilet la.  Kerja aku kat Batu Pahat abis dekat2 pukul 3.00p.m lepas salin baju aku terus chow balik KL, sebabnya aku nak singgah Ayer Hitam jenjalan sat.  Aku singgah beli pasu untuk isi garam kat sini lagi, last two week singgah masa pi, ni aku singgah masa balik plak.  Sepanjang perjalanan cuaca sangat panas, tapi as usual awan di mata aku sangat cantik, dapat juga aku snap gambar awan cantik.


Ni la lunch yang disajikan


Sedap tau Ayam Asam Pedas ni


Set lengkap aku makan


On the way ke Ayer Hitam

Bukti aku datang ke sini


Insyallah singgah di air hitam beli sedikit barang di sana, aku beli tilam lepak depan TV, beli nenas, beli ubi keledek dan beli pasu garam.  Kalau ikut hati semua nak beli tapi malas nak bawa ja, dalam pukul 5.00p.m aku gerak balik ke KL, jalan jem so aku sampai lewat juga dekat2 pukul 9 lebih.  Alhamdullilah berakhir sudah episod Batu Pahat aku menanti panggilan seterusnya ke Sabah pula, aku nak fly ja sekali ni aku kalau boleh tak nak drive lagi, penat wei.  Cerita makan dan kerja aku mungkin kalau di negeri Johor aku minta di bahagian lain pula, JB ke sebab Muar dan Batu Pahat kembara aku dah abis, so dapat area lain bleh la jadi food tester dan tulis dalam blog aku, insyallah. 


1 comment:

CeritaMama said...

Thank you for sharing.. first time dengar pasal restoran ceria maju nie. Bole try kalo ke batu pahat.
For sharing tips menurunkan berat badan