Friday, July 20, 2012

Jalan2 Ke Kuching Sarawak@14-16 July2012

Day 1, 14 July 2012
Lama sudah aku menyimpan hasrat untuk ke Kuching, Sarawak, salu plan ngan orang dah kawin susah la, nak kena tunggu tu la kena tunggu cuti sekolah la.  Aku lain la aku suka aku mau pigi saja, weekend kosong sokmo, so suka hati aku nak pi mana2 pun.  Tu pun ada menimbul keraguan dari sesetengah pihak yang aku yang aku nak label jeles kot.  Aku memang suka berjalan, ni memang trade mark aku, kalau aku tak jalan aku bosan, lagi satu aku tak suka repeat tempat sama berulang2 kali, cukup sekadar jejak dan tengok budaya ke makanan ke tu susah memadai bagi aku.  Kalau aku nak gi makan2 aku ni tak berapa sesuai kot, nak taw kenapa sebab aku susah terima makanan orang lain.

Sampai di Airport Kuching, pukul satu lebih terus pi hotel Grand Margherita hotel check in.  Kami simpan makanan free yang dapat lam flite, sebenarnya tak taw kami diberi meal, so dapatla kami makan bila sampai kat hotel as our dinner.  Lepas rehat kejap, petang kami kuaq la naik kereta kawan Fanim, merangkak juga la sebab jalan tak taw.  Pi kedai Mom's Laksa nak cuba makan mee kolok dan laksa sarawak, tak kena ngan jiwa aku la makanan dia orang ni.  Aku tolak dengan air ja la, sib baik air dia sedap, kalau tidak mati la aku makan maggi.

Hotel Kami, Grand Margherita

Petang kami balik dan jalan2 kat depan water front tu pi kedai sovenir, kedai2 nampak antik ditambah dengan kedudukan dan suasana bandar Kuching yang suram tu.  Pada aku tak sesuai dijadikan bandaraya, hanya sekecil pekan Muar, pekan Muar lagi cantik dan hidup kot.  Barang jualan ada yang aku suka tapi nampak  berhabuk saja. Dalam pada itu aku snap la juga gambar2 untuk kenangan koleksi aku, walaupun aku tak berapa berkenan sangat datang ke sini.  Ada juga barang jualan yang berhabuk dan sangat lama tidak dilap masih dijual, may be tiada tarikan pembeli, patutnya dia mengutamakan kebersihan juga barula pelancung nak beli. Bandar Kuching dah la cepat malam, orang2 di sini kurang berpeleseran juga, cepat balik rumah kot. Pukul 8 malam sudah sunyi, shopping complex dah tak dak orang, apa lagi yang dok melepak kat tepi sungai pun tiada orang sangat, kalau ada pun pelancong cam kami la. Lepas lepak minum coffee kami masuk shopping

Tarikan pelancong kot tempat ni, muzium lama

Tarikan Bandaraya Kuching

Day 2, 15 July 2012
Bangun awal, tapi nak keluar bercinta, gi Kedai Kopi O Corner di pekan Satok.  Aku cam boleh layan skit la kedai ni, nampak la cam kedai orang melayu islam.  Kami layan makanan berbeda untuk dapat rasa varieties kat kedai tu.  Aku makan nasi lemak daging hitam, Farah makan Laksa Sarawak, Fanim makan Mee. Aku boleh layan kedai ni, so esok sebelum balik kami nak datang sini lagi untuk makan.  Lepas tu kami plan nak gi tengok orang utan, dah la mencari penat sampai kat sana, tutup pulak baru pukul 11 pagi dah tutup.  Adoi dah la perjalanan sejam cepat pula dia tutup.

Jumpa orang Selangor di sini

Ni la kami makan kat kedai Kopi O Corner, Satok

Nak pi tengok orang utan tak kesampaian, bergambar kat luar aje la

Balik dari situ kami pi singgah Kompleks membeli belah Springs.  Singgah makan ais kacang on the way balik, aku layan je.  Sotong kangkong tak la berapa sedap, satu lagi aku may be cuak akan kehalalannya.  Tapi dia orang tu tak kisah rembat jer, aku cam lan skit la.  Lepas tu kami balik hotel lepak dan lena sekejap. Sebelum kami kuaq nak ke seberang sana naik sampan 50 sen, nak beli kek lapis dan ikan terubuk masin.  Petang skit lepas asar kita orang kuaq, naik sampan tu aku takut juga sebab dia bergerak2 bila ada orang naik.  Dah la tak de safety life jacket, aku rasa tak secure langsung.  Makan dia kedai nama Barok, memang tak bleh blah, pada aku dia orang ni cam sedara orang Kelantan ja.  Balik hantar barang2 kat hotel kemudian lepak kat kedai kopi.

Ketaq naik sampan goyang, aku cover pakai spek

Day 3, 16 July 2012
Last day dok Kuching, kami ulang breakfast kat kedai Kopi O Corner di Satok, aku makan Mee sekali ni sedap la skit kena dengan tekak aku. Lepas makan, kami pi pasar Satok, aku beli ikan Terubuk Masin. Akhirnya kami balik rehat kat hotel sementara tunggu nak check out. Pukul 12 pm check out pi Airport awai, walaupun sebenarnya flite kami pukul 3.05pm. Solat Jamak kat airport aku dan Farah saja yang balik, Fanim tunggu dia ada keje lagi sampai Rabu dan dia nak pi Sabah pula.

Kat Airport tak la lama just nice aje, kita orang lepak minum coffee kat Coffee Bean, so tak la rasa lama sangat. Nasib baik tak delay, so kita kira on time juga la berlepas ke Kl, sampai 4.55pm di LCCT, Sepang aku dah mula rasa pening kepala. Dok lam bus transit ke KL Central aku lagi pening sebab ada sekoq mamat ni pakai minyak wangi ntah apa2 rasa nak cekik je orang tu. Aku sampai pukul rumah dekat2 pukul lapan, sempat solat maghrib dan masak lauk sardin untuk dinner. Sebenarnya aku nak masak sebab aku rasa mual makan makanan2 manis dekat Kuching tu.

Sardine aku masak sampai ja kat umah

Anonymous said...

Ye ke sama ngan orang Kelantan? Mungkin salah pilih kedai kot sis..sini banyak pilihan kedai makan Melayu sebenarnya cuma mungkin sis tak perasan kot..hehe..harap sudi berkunjung lagi nanti..:)

AHAHAH MACAM JAHANAM JA BLOG KAU PASAL SARAWAK NIH . AKU RASE RAMAI KOT MEMBER AKU KAT SANE TAKDE LAR MACAM PERANGAI JAHANAM KAU NI HA

DAN AKU KAN . KALAU DAPAT ORG MCM KAU NI HA. YG DOK KOMEN MNGATA TEMPAT ORG MMG AKU NAK KOMEN KAU NI HA BUROK HODOH TP ADA HATI NAK CAKAP BENDE BUROK YG LEN . KAU TAYAH AAA DATANG KCH LAGI . KANG TAK PASAL2 KAU TAK LEPAS KELUAR AIRPORT