Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Tahun Ni

Tahun berlalu sangat cepat, tup tup dah tiba ramdhan tahun ni, aku macam tak percaya cepatnya aku dah kena posa, rasa cam baru lagi sambut raya.  Satu ramadhan, perkara yang mengemparkan diri aku sendiri, aku masak nasi untuk sahur, kalau kat KL dah bertahun lama aku posa, jangan harap aku nak makan nasi secara besaran2 time sahur.  Tahun ni berubah, kalau dulu aku sahur makan tiga biji kurma, tu pun buat aku sihat walafiat berposa, rasanya tak dak masalah sekadar ala kadar untuk makan kurma tak yah makan besaq. 

Salunya tiap2 tahun kalau bulan puasa berat badan aku turun skit, taun ni aku cam tak janji ja akan turun, tapi masa berbuka tadi sama juga rasa cam taun2 lalu, aku tak berapa nak selera makan.  Aku boleh makan skit saja, lepas tu pi solat maghrib dan layan TV, tak dak hati nak makan banyak.  Apa2 pun aku tak la rasa risau sebab semua ni berlaku dalam bulan puasa je.  Lepas posa makan balik, ada selera cam normal balik, ni memang semulajadi aku time buka posa. 

First day buka posa, aku rancang nak goreng mee sanggul, bila aku gi shopping barang dapur dan singgah kat kedai runcit nampak bunga kantan, nampak semua bahan laksa terus beli bahan dan balik buat.  Memang tak elok sangat buka puasa makan laksa, tapi di saat itu aku terasa nak makan laksa, so aku kena buat la.  Beli ikan, balik dari bayar bil pembentungan terus pi cari bahan2 dan lepas tu aku jalankan operasi masak kuah laksa, salunya kuah laksa kena buat malam baru sedap, tak pa la aku teringin buat juga la.  Masak punya la lama, time berbuka aku tak selera, ni kenkadang aku menyampah ni, dah taw salu bulan puasa aku tak berapa makan, saja juga aku membazir masak banyak2. 

Anyway first day memang salu berlaku pembaziran, tiap2 tahun cam tu, nafsu nak berbuka tu nampak macam2.  Tadi aku dah beli pisang2 harap2 esok pisang tu boleh buat cucur kodok aku dak kepingan sangat nak makan cokodok ni.  Tadi nak beli semua pisang elok tak dak pisang lembik, sebab tu aku beli peram dulu la, harap2 esok dapat wat cokodok pisang, sebenarnya teringin nak makan hari ni tapi aku buat cucur udang sebagai ganti tunggu pisang lembik esok.  Hari ni buka posa aku banyak minum teh susu, perasan pula aku bancuh sedap, sebab tu aku asyik minum saja, kalau esok kembong perut tak taw la..he he he.

                                  
                                           Juadah berbuka hari pertama, saya masak taw




No comments: