Wednesday, July 25, 2012

Masalah Bil

Bila buka post box baru la aku sedar, aku dah keliru bab bil ni.  Bil api tiap2 bulan aku bayar tapi ada je tertunggak, aku pun pelik, macam tak puas hati pun ada.  Aku cam nak check betul ke tempat yang aku bayar tu buat pembayaran, tapi aku ada masalah skit bila bayar bil, resit suka letak merata.  So kalau nak check bulan2 lepas punya kena cari balik dalam simpanan.  Macam tak caya pun ada bila bil tu stated yang aku tak bayar bil letrik, yang mana jumlahnya aku sangat ingat yg aku dah bayar.  Susah betul nak detect. 

Bil pembetongan aku terlepas pandang, sebab tiap2 minggu ada hal, tak tengok langsung post box, so kena penalty la skit.  Satu lagi bil cukai pintu, ni lagi tak boleh blah aku tak dapat pun bil, tiba2 dia hantar bil penalty kasi aku sebab aku tak bayar.  Sabar ja la, padan dengan muka aku, kerja berjalan sangat lupa nak check semua ni.  Walaupun cam tu aku rasa aku salu ja bayar bil, aku dah mula rasa curiga dengan tempat yang aku bayar la.  Mustahil aku tak bayar hampir setiap bulan aku tak pernah lupa bayar duit api dan amount tu aku masih ingat la.  Tapi tak pe la, salah aku juga suka letak bil merata, so aku susah skit nak check, aku kena masukkan satu fail la kat ofis untuk pembayaran bil ni, kalau idak aku asyik kena bayar tunggakan ja la. 

Bulan ni macam2 aku nak settle, aku nak settle habis kete aku hujung bulan ni, walaupun next month date habis aku. Aku nak kena renew roadtax kereta juga.  Semua ni kena buat dulu la, nanti lupa lagi aku kena tahan dengan JPJ atau polis, kasi masalah dunia kat aku lagi.  Duit kete aku mau bayar abis, semoga allah permudahkan aku untuk beli kereta baru.  Aku dah lama nak tukar, tapi bila fikir lagi beberapa bulan aku sabarkan hati untuk menunggu dan jual terus.  Biar la raya ni tak pakai kereta baru, lepas raya la tukar, gi pun dia cakap warna yang aku nak tu ada lepas raya, tak guna juga aku tukar sekarang...




No comments: