Thursday, September 20, 2012

Kulitku Eksyen

Mak cakap kulit aku memang sensitip dari kecik, pantang kena sikit mesti merah, aku rasa ya kot.  Masa kecik2 aku salu sakit kulit je, sebab tu kalau jadi apa2 kat kulit aku, aku memang dah peka sangat la kulit aku yang mengada sangat ni.  Aku ingat mak salu bawa aku mandi laut kat Juru, sebab nak kasi kulit aku buang kuman, konon2 la petua tok nenek aku la kot.  Nak buat cam mana, seingat aku pernah aku kena injection sebab mandi Sg Congkak masa pi camping so aku memang tak leh mandi air sungai sebarangan, kalau idak abis la merah2 gatal kulit aku.  Kalau aku pakai seluar jean banyak kali pun buat hal, macam aku pi Korea ari tu, mandi satu hari dua kali pagi sampai malam, adoii tergaruk2 aku cam kera kena belacan, bila balik hotel.

Aku tunjuk lengan ja, sebenarnya satu badan aku lumur bedak

Aku tak tahu apa nak buat dengan masalah kulit sensitip aku ni, perut pun dah la bermasalah ni kulit pula.  Naik segan aku tergaru2 gatal cam kena kurap plak, sebenarnya tumbuh biji2 cam ruam panas ja.  Masa kecik dulu aku sensitip sejuk juga, kalau sejuk sangat aku salu garu sampai bengkak cam orang tua2 cakap kena gigit hantu, tapi lepas tengahari hilang la, bengkak2 tu.  Pernah satu hari aku kena panggil ngan cikgu tanya apa masalah aku, aku cakap normal benda ni aku memang tak tahan sejuk dari kecik.  Ni kalau setakat kena garu sampai bengkak atau calar ni normal ja pada aku, aku malas layan ada kenkawan yang cakap aku kena gangguan kot, huh tak logik la sangat, sebab aku memang ada masalah kulit. 


Muka aku yang sangat tensen tahap bergaban2

Kalau aku celup kaki masuk dalam sungai, aku rasa gatai, jangan harap aku nak turun mandi, aku dok kot atas ja, bukan eksyen, nanti tak larat nak garu ja.  Orang yang tak rasa cam aku rasa may be leh cakap jangan garu, tapi garu la wah sedap sebab hilang segala kegatalan yang aku rasa, walaupun calar balar tapi rasa lega.  Ada petua kenkawan kasi, ubat tu, ubat ni cari tu cari ni, tapi aku rasa dah lama aku kena penyakit ni, memang tak baik la, walaupun apa2 pun yang aku dah usahakan bila aku tersensitip kena sesuatu benda atau apa2 yang mengotorkan kulitku akan bertukar menjadi merah tu ja.  Mungkin ni satu dugaan, tak pernah aku menyesal cuma bila dah tak tahan ada gak merungut..tu ja naluri seorang aku kenkadang terasa juga..hu hu





No comments: