Sunday, September 25, 2011

Aku Rindu Ayah

Hari ni aku terjaga awal tak tau pukul berapa, sebab bermalasan sangat lama sementara nak subuh.  Akhirnya tengok2 jam pukul 6.15 pagi.  Lately ni aku selalu rasa sejuk may be factor cuaca kot, kenkadang tak buka kipas pun aku rasa sejuk.  Kesayuan tiba2 masa nak ambil wuduk, tetiba wajah ayah menjelma, dengan spontan aku menangis sambil berwuduk, aku rasa ayah menangis di sana sebab lately ni aku banyak tinggal solat, itu yang aku dapat rasakan kesalahanku. Dah dua tahun ayah tinggalkan kami, tapi ayah seakan berada dengan kami, bila aku balik kampung.  Sedih tau ayah tak de, sebab ayah saya lain dari yang lain, dia sayang kami dengan cara dia tersendiri.  Selesai berwuduk aku tak dapat tahan sebab aku menangis sekuat hati, ya allah ampunkan dosaku terhadap ayah, jika ayah tersiksa di sana.  Sebelum arwah meninggal, dia pernah berjanji nak bawa aku menunaikan umrah dengan mak, niat aku tergendala sebab tak de muhrim, kalau tidak lama dah aku gi.  Masa hari raya pertama tu aku memang ada ziarah kubur ayah, setiap kali baca yassin depan kubur ayah, aku memang tak boleh nak control air mata berderai cam air ujan, orang memang susah nak tengok aku menangis tapi kalau ingat arwah ayah, aku menangis bagai nak rak, boleh demam. Masa tengah type blog ni pun air mata aku masih berderai, semua orang tak tahu masa ayah pergi meninggalkan kami, setiap malam selama sebulan aku menangis, tuhan je tau sensorang aku dalam bilik masa nak tidur tiap2 malam mesti nangis. May be aku sayang ayah lebih dari mak, bukan aku tak sayang mak , orang cakap muka aku sama ngan mak suka bertekak, aku pun rasa cam tu, kalau gi kedai kat kampung orang tua2 mana ntah tegur aku, muka hang sama ngan mak hang.  Aku jadi angin la plak, dah la aku tak tau sapa tegur, cara dia tengok aku cam dia dulu dok mengorat mak aku je.  Hu hu hu aku tak suka cara dia tengok cam gatal jew.

Apa2 pun ayah memang sayang kami semua, selalu kalau aku balik kampung, aku suruh ayah beli teh tarik la teh ais la, mee rebus la, koay teow la, ayah mesti laju pi beli.  Kalau awal2 pagi lepas solat subuh dia mesti gi cari nasi lemak dengan kuih kat kami semua walaupun mak ada masak sarapan lain.  Dia suka tengok kami berebut makan apa yang dia beli aku rasa.  Dulu masa kecik2 ayah garang kalau dia balik keje, bersepah kami lari takut kena marah, kalau balik waktu maghrib dia marah kalau x basuh kaki.  Mandi sungai pun dia marah, dia cakap air tu kotor, kat atas sana ada cina bela babi, sebab tu aku tak pandai swim atau mandi sungai masa kecik, kalau mandi pun kat tempat yang cetek ja.  Nasib baik masa dok ngan Patsy dia ajar aku cara swim, dah aku dah tau la swim la nie.  Cuma kau rasa tak secure untuk swim coz satu hari tu aku kejang dan ada gak semput dalam air, sebab tu aku tengok jer pool kat rumah aku ni, beringat je sebelum kena.

Berbalik pada cita ayah, dulu aku acapkali mimpi ayah, ada pernah ayah pimpin aku nak bawa aku ikut bersama dia, masa tu ayah dah tiada lagi.  Aku memang sedih bila berseorangan, memang kalau tak keluar dengan kenkawan aku jiwa aku lara juga bila ingat apa yang aku lalui.  Sebab tu kalau orang ajak jenjalan cepat je aku ikut, sebab tak nak kesepian kat rumah yang boleh kasi jiwa aku lara. Ayah salu buat kami gelak dengan barang2 dia yang tak boleh disentuh langsung, rumah kami semak dengan barangan yang ayah gantung.  Nak buat macam mana tu rumah dia, he he kami balik sekali sekala ja, tu yang tak boleh buat apa2 kecuali masa kenduri adik, dapat la kami kemas skit sebab konon2 kenduri nak buat pelamin.  Mak tak boleh buat apa dengan barang2 dia, aku tengok mak bahagia ja kawin dengan ayah walaupun depa tak bercinta, nasib baik ayah tak kawin lain.  Ayah bukan kaki pompuan, dia peramah je, banyak juga aku tengok mak janda suka borak lebih2 dengan ayah.  Ayah bengis sikit bila marah, kalau dia cakap semua kena ikut cakap dia, tapi tu masa kecil2 la, bila kami dah besaq2 ayah dah berubah sikit dia baca toleransi.  Yang best ingat pasal ayah, bila dia tengok mak aku pok pek pok pek, dia kasi signal kat aku ngan adik suruh keluar ayat dia "BM tunggu hampa tu"...bestkan ayah sporting. Kalau dia nak pergi pasar, dia siap paling cepat, mak aku terhegeh2 sat gi dia bising la, nak tinggai mak siap kira number tu yang aku tak tahan. 

Banyak lagi cita pasal ayah, kalau adik lelaki aku balik tebas pokok dia, satu hari kami semua makan tak lalu, kita orang siap buat lawak, kami dok lam zoo la ayah, kalau pokok semua tumbuh tak leh buang.  Kalau bangun pagi subuh semua lampu dia buka, dia gi solat kat masjid, awai dia udah bangun buka semua lampu, memang tak boleh nak layan tidor lama sikit la, semua kena bangun awai subuh tau.  Kalau kami tak pi solat raya dia mesti marah, dia cakap orang kampung dah tak kenal hampa semua sebab tu kena pi solat kat masjid.time raya. Banyak lagi cite pasal ayah yang wat kami adik beradik, mesti rindu dengan cara ayah didik kami, antara yang aku suka cam ne kami nak tau ayah dapat gaji dia mesti beli buah kat kami.  Ayah kuat komplen kalu makan tak sedap, dia cuma suka mak ja masak, kalau kak aku masak abis la depa kena komen kaw2 punya...Tiap2 raya aku salu beli baju melayu kat dia, aku akan tersenyum puas kalau pagi raya dia pakai, sebab ayah ni boleh tahan memilih nak pakai baju. Lepas arwah meninggal banyak kain pelikat dia kami jumpa, mahal2 punya dia tak pakai sayangnya. Mak banyak sedekah kat orang, yang pelik ada je kain yang masih menimbun la...kuasa tuhankan


Inilah kubur ayah...

Semoga ayah berada tenang di sana

Aku ambil gambar ni untuk kenangan..

Ayah tetap dihati aku...

Adik dan anak dia sangat rajin, tak payah suruh

Giliran mak pula..

Aku nak juga depa bergambar dengan kubur ayah

My Mum I love her too..sama muka saya kan..


No comments: