Thursday, September 29, 2011

Noni

Tak semua orang tahu aku ada nama timangan, hanya kenkawan yang rapat ja tahu nama timangan aku 'Noni.  Mak cakap dari umor aku 3 bulan mak panggil dengan nama tu, sebab mak suka dengan nama tu.  Seingat aku dari kecik aku membesar dengan nama ni, sampaikan masa sekolah tabika aku ingat aku tak tahu nama sebenar aku dipanggil untuk naik ke pentas.  Kelakarkan punyalah nama noni sebati dalam hidup aku seakanaku aku terlupa nama aku yang sebenarnya, sehinggakan cikgu aku terpaksa jerit nama noni untuk aku naik ke pentas nak terima hadiah.  Ada juga sedara aku tak tahu nama sebenar aku sebab salu panggil nama aku noni, sampaikan bila dia nak hantar kad raya kat aku dia terkejut nama aku lain tiada pendekatan langsung hubungan nama noni dengan nama sebenar aku.  Bestkan ada nama timangan, mak memang cam tu ubah nama aku ngan nama adik2 aku.  Tapi mak cakap bukan dia yang ubah dia cakap arwah bapa saudara aku yang kasi nama tu, dia cakap aku tembam masa kecik2 sebab tu dia kasi nama tu.  Tapikan ada gak kenkawan cakap nama noni tu cam nama kucing, sampai hatilah cakap cam tu, tu nama timangan aku la tu.  Nama noni seakan bersebati dalam jiwaku, ada setengah orang kampung pun tak tahu nama sebenar aku, pernah satu masa kawan sekolah datang cari aku, kesian dekat depa cari aku tak jumpa sebab guna nama betul aku.  Tok aku marah kat mak dia cakap buat pe nak panggil nama tu, bukan nama betul, ala dah tua2 baru nak ubah mana bolehkan.

Ada juga kenkawan sekolah cuba test panggil nama aku dengan nama tu, yang tahu nama aku noni dari kenkawan aku dari kampung.  Pada mulanya depa ingat aku pakai nama samaran dia cuba panggil dalam kelas masa aku form six, tercari-cari aku sapa yang panggil aku, bila dia nampak aku macam tercari barulah dia cakap sebenarnya dia nak test ja tu.  Ada juga yang menyangka aku pakai nama samaran, tapi bila dapat tahu mak aku memang panggil aku dari kecik so barulah clear.  Aku suka nama aku ni bila ada orang tahu dalam diam bukan dari mulut aku, sebabnya aku tak suka nak war warkan semua ni.  Kalau dalam fesbuk ada juga yang suka tulis noni, sebab depa tau tu nama timangan aku, aku suka biarlah orang lain tak tahu tu nama timangan aku, bukan aku cipta nama tu tapi nama tu datang dari family aku yang kasi.  Bestkan ada dua nama, tapi la ni aku ada lagi banyak nama, bos dulu panggil aku mas, ada panggil aku manis, ada panggil aku sweet, sweetie semua depa pepandai panggil, tapi kalau tukar bahasa malaysia sama je maksudnya tu,  masa study dulu ada juga jahat panggil aku man sengaja la tu, yang aku rasa kelakar kami ubah nama kami semua jadi otai nama aku jadi esah..gelakla kami macam ribut bila pakat dok reka cipta nama-nama cam ni cam zaman dulu kala..he he walau dengan nama apa pun dia orang panggil aku, aku ok je..



No comments: