Saturday, November 3, 2012

Lawatan Ke Rumah Kenangan

Lawatan aku ke rumah kenangan orang tua2 di Bedong, Sg Petani Kedah buat hati dan perasaanku tersentuh melihat orang tua2 yang masih mempunyai anak ditinggalkan di sini.  Sedih tak terkata apa2 melihat keadaan penghuni yang seakan akan menunggu kunjungan anak atau saudara datang melawat.  Jauh di sudut hati mereka tidak sedikit pun meminta belas kasihan untuk menjaga mereka, di wajah masing2 jelas terbayang mereka bahagia, namun percentage untuk sedih tu aku dapat lihat dari wajah mereka.  Sedih bila lihat tingkah laku dia orang masa aku kat sana hari tu.  Jauh di sudut hati aku juga, ya allah jangan la aku jadi cam ni, tapi semua tu nasib, bila tengok apa yang dia orang lalui di situ, aku rasa nak menitis air mata.


Perkarangan masuk rumah kenangan



Pejabat urusan yang menguruskan pengunjung untuk membuat lawatan

Alhamdullilah ada insan yang berhati mulia, walaupun bekerja di sana aku nampak layanan mereka tidak mencurigakan.  Kesemua penghuni nampak bersih dan terjaga, alhamdullilah aku rasa mungkin dalam diri pekerja di situ memang dianugerahi oleh ilahi untuk sabar menjaga kerenah orang tua2 di sana.  Jauh disudut hati aku nampak keikhlasan mereka dalam memberi nasihat kepada penghuni dan juga pengunjung, supaya acap kali melawat penghuni di situ supaya mereka tidak merasa sunyi dan tersisih.  Hanya allah membalas jasa baik mereka, walaupun mereka dibayar gaji, rasanya apa yang dibuat oleh mereka lebih dari itu, tak semua orang akan dianugerahkan sedemikian, alhamdullilah..terfikir juga bolehkan aku jadi pekerja macam mereka?....insyallah 





No comments: