Monday, November 5, 2012

Satu Berbalas 20 Kali

Semua orang yang dilahirkan ada perangai baik dan buruk, cam tu juga aku, di sebalik tawa mesra aku, aku rasa aku susah nak buang perangai buruk aku ni.  Apa nkorang nak tahu perangai buruk aku, perangai buruk aku kalau orang buat aku satu kali aku balas 20 kali.  Ni bukan balas2 dalam bentuk sihir ya, ni aku balas cara psiko ja, biar orang yang kasi aku sakit hati rasa lagi psiko dengan apa balas tu.  Dah lama aku muhasabah nak buang teknik buruk aku ni, tapi lum kesampaian, may be aku tak cukup strong untuk jadi ustazah yang baik hati mulia cam nabi, cuma aku balas cara psiko ja, aku x balas dengan gi serang atau tumbuk orang tu.  Salahkah perangai buruk aku ni, sebenarnya ni la juga cara cam na aku nak elak diri dari rasa down bila orang sakitkan hati aku dan untuk kembali bangun menjadi sediakala, bahagia tau buat cam ni. 

Tak perlu merayu, tak perlu sedih dan tak perlu rasa marah, apa yang penting balasan 20 tu cukup membuat orang tu rasa sakit hati dan lebih rasa tertekan.  Itulah aku yang sebenarnya, kalau aku rasa orang cuba nak wat aku sakit hati, aku akan lebih tenang dengan cara aku ni.  Best tau, bila ada orang rasa marah dengan 20 kali ganda, aku tak tahu la apa niat dia di awal untuk menyakitkan hati aku ka apa ke, tapi yang penting aku malas nak rasa jeles atau marah.  He he he, life must goes on, handle dengan cara tersendiri dan anda akan lebih bahagia, cari alternatif untuk bahagia bukan untuk monyok sepanjang hidup, keceriaan datang dari diri sendiri bukannya diatur oleh orang lain. 

Insyallah, umur makin meningkat aku perlu ubah perangai aku ni juga, kang banyak dosa plak dok menyakit hati orang lain berganda2. Apa2 pun janji tak menggunakan cara tak elok, psiko ja kan. 



No comments: