Saturday, November 3, 2012

Muhasabahku

Setiap yang berlaku ada sebab dan musabab, oleh itu demi tidak menyalahkan sesiapa dan kuasa tuhan, aku perlu muhasabah.  Kenapa dan mengapa, hanya aku saja yang dapat jawab, buruk baiknya semuanya datang dari diri sendiri dan akibatnya dari perbuatan sendiri.  Allah tidak beri sesuatu pada aku untuk sesuatu yang bukan milikku, tapi allah akan gantikan dengan yang lebih baik dari itu.  Insyallah dengan memanjat doa suci dan banyak bertawakal.  Yang penting aku perlu bersyukur ke hadrat ilahi dengan apa yang diberi tak kira sikit atau banyak.  Aku perlu ingatkan juga diriku supaya tidak bongkak serta riak dengan apa yang dimiliki semata2 duniawi.  Disamping itu perlu ada reminder dalam diri aku supaya jangan alpa dan lalai untuk beribadah,  kadang2 allah akan tarik sekelip mata bila ada kekhilafan pada diri kita.  Insyallah jika aku berharap sangat tiada gangguan yang dapat menghalang aku untuk sujud kepadanya. 

Hikmah di sebalik apa yang berlaku, mungkin ada sesuatu yang akan memudaratkan kehidupan kita.  Namun jika ia adalah pemberian, anggaplah ia ujian duniawi, jangan sesekali bersedih dan hilang semangat, hidup perlu diteruskan.  Yang peliknya ada sesetengah orang, mungkin aku juga tahu akan keburukan seseorang tapi masih lagi bertahan, kenapa yer...itulah dugaan hidup namanya, terjebak ke atau dijebakkan, kenkadang memusykilkan aku, tapi wallahualam. Oleh itu kadang2 perlu juga kita bermuhasabah patutkah kita masih teruskan aktiviti biasa atau hindari dari segala, untuk tidak kita mendapat bahana akibat dari perbuatan orang yang sentiasa mencari jalan mudah untuk mendapatkan sesuatu secara tidak jujur.

Coretan ini aku hamparkan untuk diri aku sendiri bukan untuk sesiapa, sebab aku sedar akan kekurangan diri dan kesilapan masa lampau, tiada siapa yang dapat menolong diri aku selain aku sendiri.  Rasa cam dhaif sangat bila tak mendalami ilmu agama, insyallah akan ku ubah segala kekurangan diri dan akan cuba untuk hindari pekara yang memudaratkan aku, insyallah, insyallah, insyallah...


No comments: