Monday, January 17, 2011

Aku dan Hujan

Penghujung bulan December 2010 hingga awal 2011, ujan asyik turun je sampai tengah Januari. Malas nak mandi sejuk woo, nak tido best tarik selimut. Sian budak sekolah kalau aku yang tua ni nak mandi terketar2 cam ne la budak2 kecik nak pi sekolah mesti mengeliat dua tiga kali lepas tuh baru gosok2 mata dengan tangan mengeliat sambil luruskan ke atas. Bukan apa teringat zaman sekolah dulu, aku memang malas pi sekolah, pi sekolah pun naik bus yang sampai kelas ngam2, nottykan aku nie. Aku sejak balik Beijing rasa cam nak pakai glove je cover sejuk tapi kalau aku pakai kat mesia ni buang tebiat la plak. Kelakorkan tapi best tau pakai glove kalau sejuk.

Cuaca muram, cepat mengantuk semua ada bosan pun ada, menyampah lagi la ada kalau orang dok wat muka tak tentu pasai lagi aku menyampah. Oh tidak jahatkan menyampah kat orang tak tentu pasai, ntah2 orang tu pong menyampah gak kat kita. Jangan la sebab cuaca mendung muka pun ikut cam tu, aku pun jadi jahat. Erm, lately ni aku kurang layan fesbuk coz, ikut cuaca ka, hish pelik tak kan cuaca yang mendung, ujan yang turun wat aku bosan. Kalau ikutnya lagi bestkan, sejuk-sejuk, ati pun x panas, jiwa pun tenteram, tapi terbalik plak cuaca muram, orang semua suram..Pagi sejuk, tengahari sejuk, malam sejuk, hai dah nak tukar iklim ka Malaysia ni. Kalau tukar ada 4 musim best gak tak yah kita dok pi negara orang nak merasa, musim sejuk la, musim bunga la, musim luruh la...semua dah ada kat mesia, tak dak lagi pepatah ujan emas kat negeri orang, bila dah ada 4 musim, mana ada ujan sangat kan, bayangkan semua orang mesia dok pakai baju winter, bestnya kan tapi kalau kena pakai baju ni selalu pi bercuti gak aku kat negara yang iklim panas. He he.

Bila ujan turun jadi malas bergerak sebab sejuk, kalau dok kat tempah sampai kebas kaki n bontot. Siannya aku, nak kata sian kita, tak tau la apa depa rasa bila time ujan-ujan cam ne, aku sorang kot rasa sejuk. Basuh baju pun malas, ni yang paling penting tapi malas gak wei, kalau ikut hati nak hantar dobi ja. Bila ingat peristiwa dia basuh baju aku tak bersih so jadi rajin la balik aku, basuh sendiri. Bila balik rumah, nak mandi malam pun malas, sejuk gak, air bertakung, biasa la. Kenkadang aku mandi cam katun je sebab tak tahan sejuk. Kalau cuaca maintain cam ni, alamat aku pakai baju sejuk la pi keje. Bila agaknya cuaca akan pulih, bila cuaca panas membara soklan yang akan kluar plak bila nak ujan ni. Manusia manusia selalunya tidak akan bersyukur dengan apa yang kita dapat, termasuk aku la tu.....

No comments: