Sunday, January 16, 2011

Aku dan Jodoh

Memang pelik menjadi aku yang tak kawin2 lagi, kalau cakap ngan orang x dak pak we, orang cakap x caya. Ayat yang meluat aku dengar, sampai bila nak caya. Bila orang cakap jodoh di tangan tuhan aku memang caya, sebab kalau belum jodoh wat macam mana pun x kawin-kawin gak, yang kawin pun leh cerai. Yang guna khidmat bomoh nak kawin ramai, tapi dengan izin tuhan juga jodoh pun ada so berlangsung la satu majlis akad nikah. Aku pernah gak mandi bunga ikut kenkawan. Macam orang cakap kalau kat kayel jgn caya sgt dengan bomoh-bomoh ni, nak duit jer bukan betul2 sangat aku caya gak, coz fikir akal logik pun asyik soh pi ja apa hal, takan salu p, ongkos pun keluar gak dari kocek kita. Ada yang wat aku syiok gila2 tapi sebenarnya dia bukan suka sangat ngan aku, dia nak memain jer. Tak pe aku x kisah aku aku sedar diri siapa aku. Biasa la dugaan hidup kalau yang kita suka tak semestinya kita dapat, tapi kalau memang ketentuan ilahi dia jodohku kawinlah aku ngan dia. Buat masa ni aku lum nampak jalan-jalan jodoh pada diriku, ntah aku pun tak tau nak cakap kenapa. 

Memang bukan jodoh ke memang x de jodoh, he he, ramai suggest g berubat, ahhh aku malas kalau aku dengar macam2 lagi fenin kepala otak aku. Aku cuma caya ketentuan ilahi, memang la kena berusaha. Kalau dah berusaha dapat yang menyusahkan dapat yang mengambil kesempatan cam ne tu. Lu pk la sendiri, tak yah nak tulis sini faham sendiri la kenapa aku cakap cam tu. Lelaki ramai yang nak kenal, tapi yang nak ajak nikah susah yang ajak kawin free banyak, yang nak touch n go pun manyak. Ayat baru ni hentak kaki blah la wei, tunggu apa gi, rosak binasa kalau tunggu, baik cabut. Siapa yang aku suka, siapa yang aku cinta tak penting, yang penting siapa yang aku nikah kan. Aku dok terpikir banyak lagi ke bujang sebaya aku, kalau laki orang bersepah la. Kalau aku kawin ngan laki orang isu hangat gak la, amik orang punya, tapi kalau aku jadi andartu sampai tua pun isu hangat orang kampung bahan gosip bila kenduri. Dalam agama pun cakap lelaki leh kawin 4, tapi kenapa bila dia kawin lain, isteri2 kedua yang dinikahinya dicop perampas. Kalau aku bahas menda ni ngan bini2 orang memang jadi gosip hangat, dia nak kawin ngan laki orang la tu sebab tuh sokong. Bukan itu yang aku sokong, aku sokong dia kawin sebab, kalau dia x kawin potential untuk wat maksiat bertambah, sian pompuan tuh, teraniaya, baikla dia kawin walaupun jadi bini kedua.

 Konsep padan muka bila ada masalah tu yang aku x suka nak dengar, padan muka rampas hak orang. Kenkadang aku terfikir nape hukum agama membolehkan lelaki kawin 4, tapi kenapa ada insan yang teraniaya apabila orang lain dinikahi, isteri pertama tersiksa...Tak baik mempertikaikan hukum tuhan, tapi leh jadi gila kalau ingat, hukum cakap boleh tapi bila kawin, cerai berai akan terjadi tak kira isteri muda ke isteri tua, tiada keadilan. Aku fikir balik, baik tidak dibenarkan, kalau menambah siksa lara kepada individu lain yang terlibat. Kalau aku cam ni x kawin la aku, tapi sapa nak kawin ngan aku..he he

No comments: